Novosti

16. 04. 2025.

Uskrsna košarica za tročlanu obitelj

Foto: arhiv NHS-a

NHS - Uskrs je blagdan koji se tradicionalno slavi u krugu obitelji, uz zajednički stol i osjećaj pripadnosti, bez obzira na materijalne mogućnosti.
Međutim, i ove godine mnoge će obitelji Uskrs dočekati s povećanom zabrinutošću, nastojeći, unatoč rastu troškova života, zadržati dostojanstvo i obilježiti blagdane u skladu s običajima.

Iako službeni podatci pokazuju da inflacija u Hrvatskoj usporava, u ožujku 2025. iznosila je 3,2%, dok cijene hrane i dalje rastu iznad prosjeka i zabilježen je njihov godišnji porast od 4,7%. Hrana je i dalje najznačajniji izdatak u strukturi potrošnje kućanstava te iznosi 27%, dok u kućanstvima s nižim prihodima taj udio doseže visokih 40%, za neke i više. Hrana je postala glavni izvor financijskog pritiska, a Hrvatska je već prešla prosjek EU po razini cijena hrane.

 

Izabela D. Mišić, gospodarska savjetnica u NHS-uIzabela D. Mišić, gospodarska savjetnica u NHS-u

Istraživanjem cijena na terenu zapaženo je kako i dalje postoje velike razlike u cijenama istih namirnica, ovisno o lokaciji, kako na tržnicama, tako i u trgovačkim lancima. Osobito su izražene razlike u cijenama voća i povrća, svježeg mesa, mlijeka i mliječnih proizvoda. Čak i na istoj lokaciji cijene mogu varirati i do 100%, najčešće zbog razlike u kvaliteti i podrijetlu proizvoda. Takve okolnosti zahtijevaju dodatne napore građana koji žele usporediti cijene, obići više prodajnih mjesta i ostvariti uštedu, a pritom kupiti sve što im je potrebno i to u barem zadovoljavajućoj kvaliteti.

Važno je istaknuti kako je ove godine većina proizvoda iz Uskrsne potrošačke košarice bila obuhvaćena akcijskim ponudama, sniženjima koja su u nekim slučajevima dosezala i do 60%. Unatoč tomu, ukupna vrijednost blagdanske košarice i dalje je viša nego prethodne godine, što jasno pokazuje da su i proizvodi na popustu skuplji nego lani. Time se potvrđuje kontinuitet rasta cijena hrane i stvara dojam da popusti više ne predstavljaju stvarnu uštedu, već samo ublažavaju percepciju poskupljenja.

Značajnije uštede u potrošačkoj košarici moguće su isključivo uz velik trud, pažljivo planiranje i obilazak više lokacija, što za mnoge građane, osobito zaposlene obitelji te one s djecom ili starijim članovima, nije izvedivo. Čak i kad pronađu najpovoljnije proizvode, često ostaje pitanje njihove kvalitete, što dodatno otežava ionako složene svakodnevne odluke o kupnji hrane.

 

Nezavisni hrvatski sindikati sadržaj blagdanskog stola prate od Velikog petka do Uskrsnog ponedjeljka, a potrošačku košaricu dijele na tri kategorije: skromnu, srednju i bogatiju, kako bi prikazali razlike u mogućnostima uz uvažavanje potrebe građana da imaju primjeren blagdanski stol, u skladu s tradicijom, koji se ipak razlikuje od onog uobičajenog, koji imaju tijekom godine.

 

Sadržaj blagdanskih košarica razlikuje se po vrsti mesa i ribe te uvrštenosti i količini pojedinih kategorija proizvoda, kao što su vrste kolača, slatkiši, grickalice i pića, ali i po kvaliteti i podrijetlu. U bogatiju košaricu uvrštene su skuplje namirnice koje se tradicionalno konzumiraju za Uskrs kao što su bakalar, teletina, janjetina i kuhana šunka, u srednjoj su košarici jeftiniji oslić, odojak i rolana šunka, dok se u skromnoj nalaze jeftiniji dijelovi svinjetine te najjeftinija vrsta ribe, točnije srdela i sušena lopatica. Isto tako, za juhu su u bogatijoj košarici predviđeni skuplji, a time i kvalitetniji dijelovi junetine, u srednjoj jeftiniji dijelovi junetine koji se uobičajeno koriste za juhu, dok se u skromnoj za tu svrhu nalazi samo kokoš. Skromna košarica ne predviđa proizvode kao što su slatkiši, grickalice i razna pića te se isključivo temelji na osnovnim namirnicama potrebnim za promatrane dane blagdana i vrlo skromnom piću. Ona podrazumijeva i određeni veći napor pri traženju najjeftinijih namirnica, koje su često manje kvalitete.

 

Cijene su bilježene u velikim trgovačkim lancima i na tržnicama te je pri obradi korištena prosječna cijena za proizvode različitih i istih proizvođača kada su zabilježene razlike u cijenama, a kada se jednaka cijena ponovila na više mjesta, što je često bio slučaj u velikim trgovačkim lancima, kao najpogodniji pokazatelj korišten je mod tj. najčešća cijena.

 

Bogatija košarica ove godine iznosi 435,12 € (lani 395,55), srednja košarica iznosi 256,47 € (lani 237,47 €), a skromna košarica iznosi 122,76 € (lani 116,60 €)

 

Tako je bogatija košarica ove godine skuplja za 10%, srednja za 8%, a skromna za 5%.

 

U iznose košarica nisu uračunati darovi za Uskrs, koji su tradicionalno skromniji nego za Božić, a nisu uračunati niti razni turistički aranžmani u zemlji i inozemstvu. Mnogi građani ne samo da za blagdane neće moći nigdje putovati niti posebno darivati svoje najbliže, nego si, nažalost, neće moći priuštiti niti onu najskromniju blagdansku košaricu. Naravno, postoje i oni imućniji građani, koji će si, za razliku od većine, priuštiti skuplju trpezu za blagdane u odnosu čak i na našu bogatiju košaricu, uskrsne turističke aranžmane, čak i vrlo skupe, egzotične, kao što će si priuštiti i skupim darovima darivati svoje najbliže.

 

Više:

Koliko stoji Uskrs? Bogata košarica 435 eura, skromna skuplja nego lani

Nikad skuplji Uskrs! Objavljeno koliko ove godine iznosi uskrsna košarica

DOBRODOŠLI U HRVATSKU / Pred nama je najskuplji Uskrs u povijesti! Pogledajte ove iznose

Uskrsna košarica doseže i do 36% medijalne plaće. “Čak i proizvodi na popustu su skuplji nego lani”

Sever: Cijene neprekidno rastu, sve je teže obilježiti blagdan kako bi htjeli

Uskrsna trpeza nikad skuplja: Najskromnija košarica 123 eura - mnogi ju neće imati