Novosti

19. 05. 2021.

ETUC: Zašto sindikati imaju problem s platformskim radom? Kako riješiti taj problem?

ETUC/NHS – Posljednjih desetak godina digitalne platforme poput Ubera, Bolta i Wolta iskorištavaju rupe u zakonima kako bi što više zaradile i to kroz lažno samozapošljavanje svojih radnika i izbjegavanje obveza poput isplate poštene plaće i osiguravanje uvjeta za rad.

To znači da radnici koji rade preko digitalnih platformi ne zarađuju niti minimalnu plaću, nemaju pravo na plaćeni godišnji odmor ili bolovanje, kao niti bilo koje socijalno osiguranje.

 

Ta praksa nije samo nepoštena prema radnicima, već prema većini poslovnih subjekata koji igraju po pravilima i svim građanima jer se na takav način oštećuje financiranje javnih usluga.

 

Sindikati diljem Europe uspješno vode sudske postupke te dobivaju važne presude koje dokazuju kako je ovaj poslovni model ne samo neetičan, već i nezakonit. Europska komisija je također pokrenula postupak savjetovanja o „poboljšanju uvjeta rada u platformskom radu. Takvom modelu poslovanja zasnovanom na izrabljivanju ističe vrijeme. Međutim, Uber ne odustaje. On ulaže dvostruko više novca u lobiranje na razini Europske unije i snažno se zalaže za stvaranje „trećeg statusa“ radnika koji bi bio negdje između klasičnog radnika i samozaposlenog radnika.

 

Da pojednostavimo, pokušavaju mijenjati zakon kako bi više odgovarao njihovim dioničarima, Međutim platformske tvrtke su iste kao i sve ostale i moraju igrati po istim pravilima.

 

Poruka sindikata Europskoj uniji je jasna – ne dopustite Uberu izigravanje pravila!

 

1. Zaustaviti lažno samozapošljavanje

Platformski radnici pogrešno se tretiraju kao samozaposlene osobe kako bi digitalne platforme mogle izbjeći obveze poput isplaćivanja minimalne plaće, plaćenog godišnjeg odmora i socijalnih prava. Te se radnike treba smatrati radnicima, osim ako tvrtka može dokazati da se radi o stvarnom samozaposlenju.

 

2. Teret dokazivanja mora biti na platformama, a ne radnicima

Trenutačno, radnici na sudovima moraju dokazivati da su zaposleni od strane digitalnih platformi kako bi imali prava koja imaju radnici. No, to bi trebalo promijeniti – platforme bi trebale dokazati da su njihovi radnici samozaposleni prije nego što im uskrate prava.

 

3. Digitalne platforme su i dalje klasične tvrtke

Digitalne su platforme klasične tvrtke, a ne digitalni “posrednici”– i kao takve moraju poštivati ista pravila i kolektivne ugovore koji vrijede i za druge tvrtke u istom sektoru.

 

4. Uber ne smije imati mogućnost izmjene zakona

Nakon što su sudovi presudili da su njegovi vozači radnici i nisu samozaposlene osobe, Uber trenutačno lobira u Europskoj uniji kako bi se stvorio novi, „treći status“ radnika. Tvrtke koje se služe ovakvim nezakonitim praksama moraju poštovati zakone, a ne imati mogućnost sudjelovanja u izmjeni zakona.

 

5. Svi radnici sa nestandardnim ugovorima zaslužuju prava

Radnici koji čiste prostore, novinari ili glazbenici često su u istoj su poziciji kao platformski radnici. Europska unija mora osigurati da svi radnici koji imaju nestandardne ugovore o radu imaju ista prava.

 

6. Radnici moraju imati ista prava gdje god radili

Kad su radnici radili od kuće tijekom pandemije, nisu izgubili svoja prava. Isto tako ne bi trebalo biti nikakvih razlika među radnicima koji rade na platformama poput Amazona (na za to predviđenoj lokaciji) i onih koji rade na online platformama poput Ubera. Radnici moraju imati ista prava – bez obzira rade li od kuće, u skladištu, u automobilu ili na biciklu.

 

7. Problem prisutan u cijeloj Europi treba riješiti na razini Europe

Mnoge digitalne platforme su multinacionalne tvrtke i zbog toga je potrebna intervencija na razini Europe. Ne samo da je to pravednije prema svim radnicima, već će zaustaviti tvrtke u drastičnom snižavaju radnih prava i uvjeta u Europi.

 

 

Izvor:

 

Why trade unions have problem with Uber etc & How trade unions propose to fix the problem