Novosti

28. 07. 2021.

Zašto pisač treba biti što dalje od radnog stola radnika?

Rad u sjedećem položaju – poremećaji mišićno- koštanog sustava

NHS - Europska agencija za sigurnost i zdravlje na radu provodi kampanju Zdrava mjesta rada smanjuju opterećenja 2020 – 2022, kako bi potaknula na kvalitetno upravljanje poremećajima mišićno – koštanog sustava povezanog s radom. Poremećaji mišićno- koštanog sustava povezani s radom umanjuju kvalitetu života i jedan su od glavnih uzroka odlaska na bolovanje i prijevremenog umirovljenja te imaju negativan učinak na poduzeća i gospodarstvo. Poremećaji mišićno – koštanog sustava mogu se spriječiti ispravnim pristupom

 

Jedno od prioritetnih područja kampanje je rad u sjedećem položaju, kao važan rizik za zdravlje mišićno – koštanog sustava. Danas mnogi poslovi uključuju dugotrajno sjedenje.

 

Naša tijela su stvorena za pokret i rad u sjedećem položaju predstavlja značajan rizik za zdravlje i sigurnost jer može dovesti do razvoja ili pogoršanja poremećaja mišićno- koštanog sustava i drugih zdravstvenih problema. Trenutno se za 60% radnih mjesta sjedenje smatra rizikom.

 

Rizici povezani s radom u sjedećem položaju mogu utjecati na sve radnike koji provode duga vremenska razdoblja sjedeći ili stojeći, kao što su radnici u uredima, tvornicama, vozači, blagajnici i drugi.

 

Opseg sjedenja na poslu je alarmantan uzimajući u obzir zdravstvene probleme povezane s radom u sjedećem položaju i dugim razdobljima sjedenja. Neaktivnost na poslu može uzrokovati ili pogoršati mišićno koštane poremećaje, kao što su ukočenost mišića ili leđa ili bolovi u leđima. Također, može pridonijeti razvoju mišićno- koštanih bolesti, dijabetesu tipa 2, pretilosti, određenim vrstama raka, problemima s mentalnim zdravljem te čak i preuranjenoj smrti.

 

Zbog toga je važno da radnici koji obavljaju posao u sjedećim ili stojećim položajima u dugim vremenskim razdobljima osiguraju normalno kolanje krvi i kisika.

 

 

Kako poslodavci mogu olakšati ovaj problem?

 

U interesu poslodavaca je ohrabriti radnike da izbjegavaju dugotrajno sjedenje ili stajanje, s obzirom da promicanje zdravih i aktivnih načina rada i sprječavanje bolesti dugoročno mogu ojačati koncentraciju i, kao rezultat toga, produktivnost. Dosta mjera koje poslodavci mogu poduzeti su male, jednostavne i troškovno učinkovite.

 

Tako npr. poslodavci mogu postaviti radni okoliš iz perspektive smanjenja rada u sjedećem položaju. Strateškim postavljanjem određenih sredstava rada, kao što su pisači ili kante za smeće, u zajednička područja, poslodavci osiguravaju da radnici moraju hodati da dođu do njih. Također mogu osigurati opremu kao sjedilačke/stojeće radne stanice, ergonomske stolice koje osiguravaju dinamičko sjedenje ili bežične telefone koji omogućuju radnicima kretanje za vrijeme poziva.

 

Poslodavci također mogu promijeniti korporacijsku kulturu te uvesti više kretanja u radne aktivnosti. Na primjer, mogu uvesti obvezne odmore za istezanje na svakom sastanku kako bi se radnicima dala prilika za kretanje i istezanje mišića. Također, mogu dati radnicima kontrolu nad radnim opterećenjem, tako da radnici osjete da mogu uzeti odmor kada im je potreban.

 

Isto tako, poslodavci bi se trebali savjetovati s radnicima koristeći suradnički pristup kako bi dobili njihove ideje i prijedloge. Rezultati savjetovanja mogu dati okvir za konkretnu politiku ili strategiju prevencije. Svi navedeni scenariji se ne mogu koristiti kod rada na daljinu, međutim poslodavci i dalje mogu osigurati ergonomsku opremu, poticati na vježbe istezanja i, najvažnije, podizati svjesnosti o problemu kad god je moguće.

 

 

Što mogu radnici učiniti sami kako bi smanjili rizik?

 

Radnici također moraju preuzeti dio odgovornosti kako bi bili aktivni i izbjegavali zdravstvene opasnosti povezane s dugotrajnim radom u sjedećem položaju. Važno je da radnici redovito mijenjaju položaj između sjedenja, stajanja i kretanja. Radnici bi trebali zapamtiti kako suprotno od sjedenja nije stajanje, već kretanje. Radnici bi također trebali uzimati mikropauze svakih 20-30 minuta za kretanje, istezanje i popravljanje držanja. Snažno se preporučuje kretanje od 10 minuta nakon dva sata sjedenja.

 

Radnici također mogu iskoristiti prilike u svakodnevnom životu za aktivnosti, kao što je pješačenje stubama umjesto korištenje dizala, hodanje za vrijeme telefoniranja te uzimanje redovitih pauza za istezanje. I dok sjede, radnici bi često trebali mijenjati položaj tijela i sjediti na dinamički način tako da povremenom mijenjanju svoju težinu s jedne strane na drugu ili namjestiti oslonac za leđa kako bi se mogli nagnuti nazad. Vozači bi trebali uzimati redovite odmore i izaći iz svog vozila kako bi jeli, istegnuli se, obavili telefonske pozive i odmorili.

 

Kako bi se smanjio rizik od mišićno koštanih poremećaja, radnici i poslodavci bi trebali zajednički djelovati na izbjegavanju produljenih razdoblja sjedenja. Važno je zapamtiti kako je naš sljedeći položaj najbolji položaj i da je ključ u različitosti položaja i kretanja.

 

U Republici Hrvatskoj donesen je novi Pravilnik o zaštiti na radu radnika izloženih statodinamički, psihofiziološkim i drugima naporima na radu, u kojem su propisane mjere za zaštitu radnika od napora pri radu s računalom. Između ostalog, propisuje se obveza poslodavca, a zbog smanjivanja opterećenja pri radu sa zaslonom, planiranja aktivnosti radnika na takav način da se rad sa zaslonom periodički izmjenjuje s drugim aktivnostima. Ako ne postoji mogućnost primjene aktivnosti radnika, odnosno radnik nema spontanih prekida tijekom rada, poslodavac mu, ovisno o težini radnih zadataka i posljedičnog vidnog i statodinamičkog napora, tijekom svakog sata rada mora osigurati odmore u trajanju od najmanje pet minuta i organizirati vježbe rasterećenja. KR

 

Također, Hrvatski zavod za zaštitu zdravlja i sigurnost na radu (sada Hrvatski zavod za javno zdravstvo, Medicina rada) u suradnji s Hrvatskim zavodom za javno zdravstvo, objavio je Smjernice o uređivanju radnih mjesta na kojima se dugotrajno sjedi.

 

Više o radu u sjedećem položaju: https://healthy-workplaces.eu/hr/about-topic/priority-area/sedentary-work

 

Za zabavni i korisni vodič dobre prakse možete pogledati kratki film Napo

 

https://www.napofilm.net/en/learning-with-napo/napo-in-the-workplace/keep-moving-work

 

https://www.napofilm.net/en/learning-with-napo/napo-in-the-workplace/take-break